Hur reagerar du när du känner dig hotad, kränkt, missförstådd? Visar du ”tänderna”, höjer rösten, ”ger igen”,

eller blir stelfrusen, tappar talförmågan, får en ”black out”,

eller stänger du av den andra genom att vägra svara, tjurar, går iväg, slänger dörren i ansiktet på den andra …?


Oavsett vilken, finns sundare och mer konstruktiva sätt för oss att reagera med. Än så länge (vi är där vi är ”evolutionsmässigt”) får vi nog dock leva med att vi initialt reagerar på samma sätt. 


Men, i samma sekund som vi blir medvetna om att ”Nu är jag där igen” , har vi ett VAL! Ett fjärde, sundare och mer konstruktivt alternativ! 
Vårt fjärde alternativ handlar om att

  1. stanna upp (gärna gå ett varv runt huset, ta ett glas vatten och komma tillbaka)
  2. andas (djupa andetag, lika långa ut-som inandningar)
  3. iaktta hur vi på väg in i det gamla mönstret 
  • och 4: VÄLJA NYTT! Med ett fint ord kallas detta för APPEASING (lugna mer, blidka, stilla sig – sig själv eller/och den andra)

Hur detta skulle kunna se ut för var och en av dessa ovan – berättar jag om imorgon! 😉

Önskar dig en riktigt bra dag!

/Laila

Leave a Reply