👣



”Vad betyder det egentligen att älska sig själv?”

”HUR älskar man sig själv – och var börjar man om inte självkänslan är på topp?”


Ett bra sätt att börja, är: med INSIKT & TACKSAMHET – och ÖVNING!!!

(Om du läst Del 1 och Del 2 kan du skrolla ner nu, till Del 3 nedan)

För en mer välgrundad självkänsla (även om den i viss mån också är en färskvara) behöver vi oftast gå tillbaka till det vi varit med om och hela det som gick sönder eller inte togs om hand. Men om det känns övermäktigt just nu kan du börja i en annan ände och komma tillbaka till det senare, när du känner dig mera mogen för det.
Du kan ÖVA upp din självkänsla bl a genom att börja uppskatta dig själv för att du (på många olika sätt) överlevt till idag. Att du faktiskt är här och tar dig igenom från morgon till kväll, till nästa morgon osv.
Såhär inför ett nytt år är ett bra tillfälle att börja på en ny kula vad gäller hur du ser på dig själv. Och idag och några inlägg framåt kommer jag dela några tankar och övningar kring det. 
Det första var att skriva ett tack-brev TILL DIN KROPP. Det andra att skriva ett liknande brev till din Själ.
Del 3.Öva dig i följande 3 ”stegsraket”:

-Närvaro

-Mod

-Sårbarhet 
Ta dessa tre med dig in i alla dina relationer – och börja med din egen relation till dig  själv! 🤗


Närvaro : För att få en bättre självkänsla (och i all personlig utveckling) behöver du stanna upp och vara närvarande. Träna dig i att vara i enskild stillhet en stund varje dag. Känn marken under dina fötter. Känn dina andetag. Känn dina hjärtslag. Känn inåt. 

Oavsett sinnesstämning, acceptera bara hur det känns och andas dig igenom. Det är ok att det känns som det gör nu, för nu.


Mod: Besluta dig för att inte fly, stänga av, attackera eller förneka när konflikter uppstår. Om du har svårt att inte göra nåt av dessa, be om en stunds paus så du kan lugna ner dig. Påminn dig om att det här är inte livshotande (förstås om det inte är det!!) Att om andra beter sig fel enligt dig kan du ändå välja hur du ska förhålla dig till det. 


De gånger du väljer ett förhållningssätt som går mest i linje med den du vill vara och dina viktigaste värderingar, mår du bäst (!) 👍


Sårbarhet: Öva dig i att våga visa sårbarhet. Sårbarhet är att visa känslor även om du med det tar någon slags känslomässig risk, t ex att ”blotta dig ”, riskerar ett avvisande eller erkänner någon sida du skäms över.

 
Men att våga visa sårbarhet och stå för dem vi är och vad vi känner, vill, behöver osv är ju samtidigt det verkliga inre styrkan…


Har du inte satt några riktlinjer för 2022 kan de här tre mottona vara en god idé’. Och ni ett par eller ett t o m en familj, varför inte prata om dem (utifrån ålder och mognad förstås) tillsammans, som en gemensam ny målsättning!…

.

.


Den 25 januari släpp min nya bok ”Enneagrammet- 9 förhållningssätt till livet”.Enneagrammet kan visa dig på fler mer ”skräddarsydda” vägar till personlig utveckling för JUST DIG – och minst hur du kan öka både din självkänsla och ditt självförtroende. 


Länk till mer info (och rabatterad bok om du förbeställer), gå till linktree i min profil! Om du vill ha en personlig hälsning i boken beställer du direkt från mig på laila@terapistudion.se


Ha nu riktigt sköna mellandagar! 


Laila 

Leave a Reply