Forts på gårdagens inlägg! (Läs DET först, innan du fortsätter här) 


Vad har DU för lista på saker du inte tror dig om? Saker du bara fått för dig att du inte ”KAN”?
Och hur gör du när det händer?
Vilka områden får det att krypa i kroppen dig? 

Till att börja med kan du börja fråga dig själv om: 

  • Finns det någon orsak till att just det här området känns så oöverstigligt för dig? 
  • Var det nån som som sa nåt – eller nåt som hände – som gav dig bilden av att ”det här kan inte jag”? En lärare, en förälder, ett syskon, en kompis som kommenterade ”Ja du är då precis som morbror Sven, han hade också tummen mitt i handen!” Eller en lärare som sa ”Det här skulle du har kunnat för tre år sen – hur kan det va så svårt?” De där gamla budskapen vi fick som gjorde ont och fick oss att t ex skämmas eller ge upp – sitter kvar. Ibland hela livet. Man kallar det ibland för ”defining moments” och de gjorde våra egna tolkningar av det som sades eller gjordes till våra (ofta) hemliga sanningar. ”Jag ÄR nog usel på praktiska saker och det är ingen idé’, min morbror va ju likadan.” ”Jag ÄR nog sen i utvecklingen och har svårt för att lära mig” …

 ”Jag kan inte”, ”jag kan aldrig lyckas” , ” jag är en sån som..” 
Men det är inte kört. Här får du ta dig själv i kragen och:

Ifrågasätta! Vad är rimligheten i det där påståendet?! Var det verkligen SANT – eller kan det finnas andra förklaringar till varför de sa som de gjorde? Att de saknade pedagogiska kunskaper, projicerade eget mående på dig – eller en förälder som ville så väl men det blev bara så fel …?

Påminn dig också om att ALLT VI SLUTAR att ÖVA OSS I, AVSTANNAR I UTVECKLING tills vi börjar öva igen!!

När slutade du teckna t ex? När du var sådär 12, 13? Om du skulle teckna idag skulle dina teckningar ligga på samma nivå som då – fast du är 30 år äldre nu. Varför? För att du slutade hålla på med det!

Du måste också lära om din hjärna som ”tror” att du inte kan – genom att ÖVERBEVISA den att du kan visst!


Ett sätt till – mer än att skriva om ditt gamla osanna budskap till ett mera konstruktivt och sant – är LEARNING BY DOING!

  • Alltså; Gör ändå (- inte mycket att förlora) !
  • Ge dig chansen att försöka igen – och lära om, lära nytt och överbevisa dig själv om att du kan visst!
  • Om du undviker att göra nåt för att du tycker du är dålig på det – då blir du ju inte bättre på det heller. Då vi måste träna 🏋️‍ för att lära oss.
  • Och: du behöver ju inte bli världsmästare, bara klara av det så pass att du klarar av det. Är du med?
  • Sen behöver vi INTE kunna ALLT heller!

Så, vad är värsta som kan hända om du försöker ? Känn på den rädslan.  Är det livshotande för dig eller för nån annan? Om inte – bara försök!

Och: Stanna med jämna mellanrum och känn efter att och hur du ANDAS. Jo du hörde rätt. Ju mer du spänner dig eller stressar över nåt desto större risk att du slutar andas eller börja andas väldigt ytligt. Genom att lugna ner vår andning lugnar vi ner hela systemet. Och då blir vi mer koncentrerade igen och gör bättre ifrån oss. På riktigt. Så ta 30 sek att återgå till normal andning.

Nån som har fler tips? Hur gör du idag för att ändå få det gjort? 

Allt gott in i din dag!

/Laila

Leave a Reply